інформаційні системи
Зміст
4. Основні етапи розвитку інформаційних систем……………..…….3
6.Структура і склад інформаційної системи…………………………..9
Список використаної літератури…………………………………..….14
4. Основні етапи
розвитку інформаційних систем
Під інформацією (від лат. information − роз'яснення, виклад) спочатку
розумілися відомості, які передаються людьми усним, письмовим або іншим засобом
за допомогою умовних сигналів, технічних засобів і т.п. З середини XX сторіччя
інформація є загальнонауковим поняттям, що включає в себе: обмін відомостями
між людьми, людиною й автоматом, автоматом і автоматом; обмін сигналами у
тваринному і рослинному світі; передачу ознак від клітини до клітини, від
організму до організму і т.д. Тому, у залежності від сфери використання,
інформація може бути економічною, технічною, генетичною і т.д.
Сучасні комп'ютерні мережі
складаються з декількох базових компонентів: концентраторів (hubs), що
об’єднують комп'ютери (ПК, робочі станції, сервери) у локальні мережі; мостів
(bridges), що розширюють можливості локальних мереж по підключенню більшого
числа комп'ютерів; маршрутизаторів (routers), що об’єднують локальні мережі в
структуровані корпоративні мережі, що керують потоком даних і підвищують
безпеку мереж.
Разом ці компоненти створюють
повний ансамбль пристроїв для побудови мережі будь-якого масштабу.
У зв'язку з застосуванням нової
інформаційної технології, заснованої на використанні засобів зв'язку,
комп'ютерів, широко використовується поняття “інформаційна система” (ІС).
При цьому термін "система" вживається в основному в двох змістах:
1. Система як деяка властивість,
що складається в раціональному сполученні й упорядкованості всіх
елементів визначеного обсягу в часі і просторі так, що кожний із них
сприяє успіху діяльності всього об'єкта. З таким трактуванням пов'язане
розуміння координації і синхронізації дій персоналу управління, об'єднаних із
метою досягнення поставлених цілей;
2. Система як об'єкт, що володіє
достатньо складною, певним чином упорядкованою внутрішньою структурою
(наприклад, виробничий процес). У загальному виді поняття "система"
охоплює комплекс взаємозалежних елементів, що діють як єдине ціле в інтересах
досягнення поставлених цілей. Кожна система містить у собі такі компоненти:
структура системи - множина елементів системи і взаємозв'язків між ними.
Приклад: організаційна і виробнича структура фірми.
Функції кожного елемента системи.
Приклад: управлінські функції - прийняття рішень визначеним структурним
підрозділом фірми. Вхід і вихід кожного елемента і системи в цілому. Приклад:
матеріальні або інформаційні потоки, що надходять у систему або виводяться нею.
Цілі й обмеження системи і її
окремих елементів. Приклад: досягнення максимального прибутку; фінансові
обмеження.
Кожна система має властивості
подільності і цілісності. Подільність означає, що систему можна уявити як
підсистему, що складається з самостійних частин, кожна з яких може розглядатися
як самостійна підсистема. Можливість виділення підсистем (декомпозиція системи)
спрощує її аналіз, розробку, впровадження й експлуатацію.
Виділення (декомпозиція)
підсистем являє собою достатньо складну задачу. Властивість цілісності
вказує на узгодженість цілі функціонування всієї системи з цілями
функціонування її підсистем і елементів.
Інформаційна система являє собою
комунікаційну систему по збору, передачі, переробці інформації про об'єкт, що
постачає робітників різноманітного рангу інформацією для реалізації функції
управління.
Інформаційна система створюється
для конкретного об'єкта. Ефективна інформаційна система бере до уваги
розходження між рівнями управління, сферами дії, а також зовнішніми обставинами
і дає кожному рівню управління тільки ту інформацію, що йому необхідна для
ефективної реалізації функцій управління.
Впровадження інформаційних систем
провадиться з метою підвищення ефективності виробничо-господарської діяльності
фірми за рахунок не тільки опрацювання і збереження рутинної інформації,
автоматизації конторських робіт, але і за рахунок принципово нових методів
управління, заснованих на моделюванні дій спеціалістів фірми при прийнятті
рішень (методи штучного інтелекту, експертні системи і т.п.), використанні
сучасних засобів телекомунікацій (електронна пошта, телеконференції),
глобальних і локальних обчислювальних мереж і т.д.
У залежності від ступеня (рівня)
автоматизації виділяють ручні, автоматизовані й автоматичні інформаційні
системи. Ручні ІС характеризуються тим, що всі операції по переробці інформації
виконуються людиною.
Автоматизовані ІС − частина
функції (підсистем) управління або опрацювання даних здійснюється автоматично,
а частина − людиною. Автоматичні ІС − усі функції управління й опрацювання
даних здійснюються технічними засобами без участі людини (наприклад,
автоматичне управління технологічними процесами).
Історія створення і розвитку
інформаційних систем тісно пов'язана з автоматизацією
діяльності підприємств та організацій, розвитком моделей їх управління.
Інформаційні системи першого
покоління виникли на початку 60-х років 20-го століття при необхідності автоматизації управління підприємством на
базі великих ЕОМ (електронних
обчислювальних машин) і централізованого оброблення інформації. Вони створювались для управління окремими підрозділами
чи видами діяльності і з часом
інтегрувались у комплексні автоматизовані системи. В зарубіжній літературі дані системи мають назву Data Processing
System – DPS (системи електронної
обробки даних). У вітчизняній - автоматизовані системи управління (АСУ) - позадачний підхід. В них для кожної задачі
окремо готувалися дані і створювалась
математична модель. Серед відомих моделей це такі, як MRP (Material Requirements Planing - планування потреби в
матеріалах), MRPH
(Manufactory Resource Planing - планування ресурсів підприємства).
Для інформаційних систем першого покоління характерним є
ефективна обробка запитів, використання інтегрованих файлів для
зв'язування між
собою задач і генерування зведених звітів для керівництва. Кожна система була націлена на конкретне застосування, і тому опис її
функцій був мінімальний і призначався для спеціаліста
в цій предметній галузі.
Другий етап (70-80-і роки XX
ст.) характерний розробленням програмних продуктів
відповідно до концепцій MRP і MRP II:
- MRP (Material
Requirements Planning) - планування
потреби в матеріалах.
- MRPII (Manufactory
Resource Planning) - планування
ресурсів підприємства.
Однією з передумов виникнення інформаційних систем другого покоління було створення концепції комп'ютеризованого інтегрованого виробництва СІМ на початку 80-х років, яка передбачала автоматизацію інтеграції гнучкого виробництва й системи керування підприємством на
основі потужних комп'ютерів.
СІМ (Computer Integrated Manufactoring) - комп'ютеризоване інтегроване виробництво, передбачає інтеграцію всіх підсистем: керування постачанням, виробництвом, транспортно-складськими системи, якістю, збутом тощо.
Розвиток автоматизованих систем управління підприємством в технологічному плані йшов шляхом від файлових систем до систем управління базами даних (СУБД), ускладнення технічних засобів і збільшення їх потужності, розширення переліку завдань, які вирішувалась.
В основі створення цих систем
покладено концепцію єдиної бази даних, яку обслуговує
спеціальна програма - СУБД. Проте обчислення здійснювались на єдиній апаратній платформі (одній машині).
Третій етап (початок 90-х років)
характерний розробкою програмних продуктів відповідно
до концепції ERP (Enterprise Requirements
Planning) – планування ресурсів підприємства та переходом на нову
технічну платформу - ПК, тобто від мейнфреймів
із централізованою обробкою інформації до відкритих систем з розподіленою обробкою даних і комп'ютерних
мереж.
Широкого застосування набувають
сучасні корпоративні інформаційні системи R/3,
Вааn IV, Scala, Галактика та ін. Розвиваються клієнт-серверні, web-серверні та Інтернет-технології.
Концепція розподільної обробки
економічної інформації, що реалізована на базі сучасних ПК та локальних комп'ютерних мереж, передбачає формування автоматизованих робочих місць, які дають
можливість автоматизувати громіздкі обчислювальні
операції, що виконуються на робочому місці відповідним фахівцем, активно впливати на процес обробки
інформації з врахуванням реальної обстановки, користуватись спільними інформативними ресурсами. Автоматизоване
робоче місце забезпечує діалогову інформаційну
взаємодію користувачів і оперативний доступ до централізованих баз даних.
Автоматизоване робоче місце
(АРМ) - програмно-технічний комплекс, призначений
для автоматизації певного виду діяльності АРМ
є професійно орієнтованою інформаційно-обчислювальною системою, яка працює як автономно, так і в складі
мережі. Його організовують за функціональною ознакою.
Основними функціями АРМ можуть
бути:
- ввід, накопичення та зберігання даних;
- пошук даних за заданими ознаками;
- виконання прикладних програм обробки інформації;
- вивід отриманих результатів у заданому вигляді;
- контроль усіх етапів обробки інформації;
- автоматичне протоколювання робочих процесів;
- відображення інформації та результатів її обробки на моніторі.
Протягом 90-тих
років XX ст.
автоматизовані системи управління підприємствами розвивались у напрямку застосування систем підтримки
прийняття рішень, експертних систем
та систем штучного інтелекту. Набув розвитку процесс впровадження комплексних рішень на основі локальних мереж, потужних
СУБД, новітніх технологій
проектування і розробки програмних систем. Все ширше для цілей управління підприємством застосовуються Інтернет-технології.
Вже існують підприємства, діяльність
яких повністю відбувається в середовищі Інтернет.
Четвертий етап (початок третього
тисячоліття) характерний глобальною комп'ютеризацією
суспільства. Основу структури корпоративних інформаційних технологій визначає методологія CSRP (Customer Synchronized
Resource Planning)
- планування ресурсів, що
синхронізоване з покупцем. Відображає весь цикл виробництва - від проектування і взаємодії із замовниками до
подальшого сервісного обслуговування.
Сучасний стан розвитку
інформаційних технологій характеризується переходом на використання Internet/Intranet-технологій.
Особливості інформаційних систем
четвертого покоління полягають в:
- максимальному використанні потенціалу ПК і середовища розподіленої обробки даних;
- модульній побудові системи (поєднання різних типів архітектурних
рішень у межах одного комплексу);
- економії ресурсів системи за рахунок централізації зберігання та
обробки даних на вищих рівнях
системи;
- наявність ефективних централізованих засобів мережевого системного адміністрування.
На кожному етапі розвитку
інформаційні системи нового покоління
не заважали розвитку попередніх, а просто розширяли діапазон їх застосування. В деяких сучасних гібридних
системах присутні елементи всіх поколінь
ІС.
6.Структура і склад
інформаційної системи
Функціональні компоненти — це система функцій управління, комплекс взаємопов'язаних
у часі і просторі робіт щодо управління, необхідних для досягнення поставлених
перед підприємством цілей.
Процес управління зводиться або до лінійного керівництва підприємством чи його
структурним (адміністративним) підрозділом, або до функціонального керівництва
(бухгалтерський облік, планування, матеріально-технічне забезпечення тощо).
Тому функціональні компоненти ІС передбачають виділення окремих функціональних
підсистем, які реалізують систему функцій управління. Кожна функціональна
підсистема має своє призначення, завдання і функції. Функціональні підсистеми
суттєво залежать від предметної області застосування ІС. Відповідно до виділених
функціональних підсистем і до фаз управління визначається комплекс задач
функціональних підсистем. Вибір комплексу задач функціональних підсистем управління
здійснюється, як правило, з урахуванням основних фаз управління: планування,
обліку, контролю й аналізу, регулювання. Наприклад, інформаційна підсистема
управління персоналом може містити такі функціональні задачі: планування
чисельності персоналу; розрахунок фонду заробітної плати; планування й
організація персоналу; управління кадровими переміщеннями; статистичний облік і
звітність; довідки на запит.
Вибір і обґрунтування
комплексу функціональних задач
- один із найважливіших елементів створення
інформаційних систем. Аналіз функціональних задач свідчить, що їх практична
реалізація в умовах інформаційних систем багатоваріантна. Одна задача може бути
реалізована різними математичними методами, моделями й алгоритмами. Іноді цю
функціональну підсистему називають підсистемою математичного забезпечення.
Існують так звані банки моделей і алгоритмів, з яких у процесі розробки
інформаційних систем вибирають найбільш ефективні для конкретного об'єкта
управління.
Практично всі системи обробки даних незалежно від сфери їх застосування містять
однаковий набір складових (компонентів), що називаються видами забезпечення.
Прийнято виділяти інформаційне, програмне, технічне, правове та лінгвістичне забезпечення.
Інформаційне забезпечення - це сукупність методів і засобів щодо розміщення
й організації інформації, що містять системи класифікації і кодування,
уніфіковані системи документації, раціоналізації документообігу і форм
документів, методів створення внутрішньомашинної інформаційної бази ІС.
Від якості розробленого інформаційного забезпечення значно залежать достовірність
і якість управлінських рішень, що приймаються.
Програмне забезпечення — сукупність програмних засобів для створення й експлуатації
системи обробки даних засобами обчислювальної техніки.
До складу програмного забезпечення входять базові (загальносистемні) і прикладні
(спеціальні) програмні продукти. Базові програмні засоби служать для автоматизації
взаємодії людини і комп'ютера, організації типових процедур обробки даних,
контролю і діагностики функціонування технічних засобів систем обробки даних.
Прикладне програмне забезпечення - це сукупність програмних продуктів, призначених
для автоматизації розв'язання функціональних задач 1С. Вони можуть бути
розроблені як універсальні засоби (текстові редактори, електронні таблиці, системи
управління базами даних) і як спеціалізовані, що реалізують функціональні підсистеми
(бізнес-процеси) об'єктів (економічні, інженерні, технічні тощо).
Технічне забезпечення - це комплекс технічних засобів, що застосовується
для функціонування системи обробки даних.
Цей комплекс містить пристрої, що реалізують типові операції обробки даних як
поза ЕОМ (периферійні технічні засоби збирання, реєстрації, первинної обробки інформації,
оргтехніка різного призначення, засоби телекомунікації і зв'язку), так і на ЕОМ
різних класів.
Правове забезпечення - сукупність правових норм, що регулюють створення і функціонування
1С.
Правове забезпечення розробки 1С передбачає наявність нормативних актів договірних
взаємовідносин між замовником і розробником інформаційної системи, правове
регулювання відхилень. Правове забезпечення функціонування системи обробки
даних містить: умови надання юридичної сили документам, що отримані з використанням
обчислювальної техніки; права, обов'язки і відповідальність персоналу, зокрема
за своєчасність і точність обробки інформації; правила користування інформацією
і порядок вирішення спорів з приводу її достовірності тощо.
Лінгвістичне забезпечення -
це сукупність мовних
засобів, що використовуються на
різних стадіях створення й експлуатації системи обробки даних для підвищення
ефективності розробки і забезпечення спілкування людини та ЕОМ".
Сьогодні більшість людей, які використовують комп'ютер у своїй діяльності, так
звані користувачі, не програмують, а працюють за програмами і пакетами програм,
розроблених спеціалістами. Володіння сучасними інформаційними технологіями
передбачає не тільки знання принципів роботи самого персонального комп'ютера,
операційних систем, що управляють ресурсами комп'ютера, основних пакетів
прикладних програм, а й уміння розібратися з новими програмними засобами. Останнє
неможливо без знання основ побудови інтерфейса пакетів програм, тобто
середовища, яке забезпечує діалог, обмін інформацією між користувачем і
програмою, користувачем і комп'ютером.
Засобом, що забезпечує таке спілкування, є не мови програмування, а мови
інтерфейсів. Усі класи сучасних програмних засобів оснащені формальними мовами,
які в сукупності становлять лінгвістичне забезпечення сучасних інформаційних
систем. Можна виділити п'ять рівнів лінгвістичного забезпечення: 1 - мови
програмування (найнижчий); 2 – мови прикладного програмного забезпечення; 3 -
мови операційних систем; 4 – мови оболонок; 5 - мови мереж ЕОМ (найвищий).
Лінгвістичне забезпечення ЕОМ перебуває в постійному розвитку. Однією з тенденцій
є перехід на природні мови, що дасть можливість користувачеві будь-якого рівня
підготовки професійно працювати на персональному комп'ютері з будь-яким класом
програм, а також скористатися перевагами комп'ютерних мереж.
Людський фактор (персонал) відіграє велику роль у забезпеченні ефективного функціонування
ІС. Саме цим зумовлено виділення організаційних компонентів у самостійний
напрям. Упровадження нової інформаційної технології передбачає, як правило,
упорядкування і вдосконалення організаційної структури об'єкта. Головна проблема
при цьому полягає у виявленні ступеня відповідності існуючим функціям управління
й організаційній структурі, що реалізує ці функції і стратегію розвитку фірми.
Під організаційними компонентами 1С розуміють і сукупність методів та засобів,
що дозволяють удосконалювати організаційну структуру об'єктів, управлінські
функції структурних підрозділів; визначити штатний розклад і чисельний склад
кожного структурного підрозділу; розробити посадові інструкції персоналу
управління в умовах функціонування систем обробки даних (СОД).
Упровадження нових ІС сприяє вдосконаленню організаційних структур, оскільки
передбачає визначення науково обґрунтованої чисельності апарату управління за
структурними підрозділами, обумовлення чітких службових обов'язків кожного
працівника, визначення нормального завантаження працівника протягом дня і на
календарний період, розробка посадових інструкцій персоналу в умовах
функціонування СОД, зокрема, в умовах аварійних ситуацій.
Список використаної літератури
1.
Баранов А. А. Информационная
инфраструктура: проблемы регулирования деятельности : монография / А. А.
Баранов. – Киев : Видав. дім Дмитра Бураго, 2012. – 352 с.
2.
Глоба Л. С. Створення інформаційних ресурсів корпорації: архітектурні рішення та
технології / Л. С. Глоба, М. Ю. Терновой // НТІ. -2003. – № 1. – С. 19-22.
3.
Грицунов О. В. Інформаційні системи та технології: навч.
посіб. для студентів за напрямом підготовки «Транспортнітехнології»/ О. В. Грицунов. – Харк. нац.
акад. міськ. госп-ва. – Х.: ХНАМГ, 2010. – 222с.
4.
Іванов В. Г. Основи інформатики та
обчислювальної техніки : підручник / В. Г. Іванов, В. В. Карасюк, М. В
Гвозденко. – Х. : Право, 2012. – 312 с.
5.
Клімушин П. С. Інформаційні системи та технології в економіці
:навч. посіб. / П. С.Клімушин, О.В. Орлов, А.О. Серенок. — Х. : Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр», 2011. –
448с.
6.
Ловцов Д. А. Информационные системы в
профессиональной деятельности : учеб.-метод. комплекс / Д. А. Ловцов, А. В.
Зайцев, Е. С. Бурмистрова. – М. : РАП, 2008. – 14 с.
7.
Основи Інтернет-технологій : навч.
посіб. / під ред. О. В. Карпухіна. – Х. : Компанія СМІТ, 2010. – 394 с.
8.
Пасмор Ю. В. Напрями консолідації в
інформаційному забезпечені правової науки України: соціально-комунікативний
аспект : монографія / Ю. В. Пасмор. – Х. : Юрайт, 2013. – 272 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар